KEPERLUAN AM PREMIS - Nursufiah

🏠



Objektif 

Memastikan premis dan kemudahan yang disediakan memenuhi keperluan MeSTI

Skop 

Infrastruktur dan kemudahan di dalam premis.


Tanggungjawab 

- Pengurus pentadbiran 

- Semua pekerja 


Prosedur 

1) Ruang pemprosesan 

Kawasan pemprosesan perlu dibina menggunakan bahan yang tidak mempunyai kesan toksik dalam penggunaanya, permukaan yang boleh dibersihkan & sentiasa dijaga supaya sentiasa bersih dan diselenggara dengan baik. Di mana mungkin, penggunaan bahan kaca perlu dielakkan.

2) Sinki mencuci tangan


- Sinki beroperasi secara bebas tangan (hand free operated) 

- Sinki mencuci tangan disediakan dengan kemudahan sabun / bahan cuci cecair & air mengalir secukupnya termasuk tisu / pengering tangan dan tong sampah berpenutup.

- Mempunyai prosedur 7 langkah cuci tangan dalam bentuk poster bergambar & penulisan.

3) Tandas 

- Berkeadaan bersih, tidak berbau & tidak rosak

- Mempunyai sumber air yang bersih

- Mempunyai kemudahan mencuci tangan selepas keluar dari tandas beserta tisu / pengering tangan, sabun / cecair pencuci yang sesuai dalam dispenser dengan air bersih.

- Tidak terbuka secara terus kepada bilik / bahagian penyediaan / pemprosesan makanan / penyimpanan makanan.

- Aktiviti pembersihan dijalankan mengikut prosedur & direkodkan.

4) Bilik / ruang persalinan   

- Mempunyai bilik / ruang persalinan

- Bilik / ruang persalinan perlu dipastikan sentiasa bersih & tidak dijadikan sebagai ruang makan bagi pekerja.

5) Setor penyimpanan

- Sentiasa berkeadaan baik & bersih 

- Mempunyai sistem pengudaraan yang baik

- Mempunyai suhu yang sesuai dengan produk yang disimpan 

- Barang disusun bagi memudahkan aktiviti pembersihan 

- Bahan kimia bukan makanan disimpan secara berasingan dengan bahan makanan / bahan pembungkusan makanan.

- Merekodkan bahan kering / bahan mentah/ bahan kimia termasuk sumber dari mana ia diperolehi.

6) Lantai 

- Permukaan lantai bersih, berkeadaan baik & air tidak bertakung

- Aktiviti pembersihan dijalankan mengikut prosedur dan direkodkan.

7) Dinding, Siling, Kipas, Tingkap & Pintu

- Sentiasa dalam keadaan bersih & tidak menyumbang kepada pencemaran.

- Aktiviti pembersihan harus dijalankan mengikut prosedur & direkodkan.

8) Lampu

- Lampu bersih dan berkeadaan baik 

- Lampu jenis berpenutup di kawasan pemprosesan

-Aktiviti pembersihan dijalankan mengikut prosedur & direkodkan

9) Saliran / Longkang

- Saliran bersih meliputi longkang & parit 

- Aktiviti pembersihan dijalankan mengikut prosedur & direkodkan.



Rekod 

- Prosedur pencucian & sanitasi 

- Rekod pembersihan Am


NURSUFIAH BT. AHMAD SAFUAN
DPH202024784
DPIH 4D

Ulasan